Czy stać Cię na to, żeby Twoja firma nie miała strategii marketingowej?

Polscy przedsiębiorcy z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP) często twierdzą, że strategia marketingowa czy ogólnie marketing nie są im potrzebne. Podają różne argumenty, np. że prowadzą mały, lokalny biznes i strategia nie jest im potrzebna, że marketing to dla nich strata czasu albo że do tej pory nie mieli żadnej strategii marketingowej i biznes „jakoś się kręcił”. 

Ale czy to naprawdę tak wygląda?

Jest odrobina prawdy w powyższej opinii. Faktycznie, strategia marketingowa nie jest NIEZBĘDNA, ale może zdecydowanie zwiększyć przychody i ułatwić prowadzenie biznesu, szczególnie w przypadku małych przedsiębiorstw. 

Dobrze zobrazuje to przykład zdobywania szczytu w czasie górskich wycieczek. Możemy wybrać się w góry i „iść na żywioł”, liczyć na znaki po drodze, mijanych turystów, którzy pomogą nam odnaleźć drogę na szczyt czy własną orientację i intuicję. Z takim podejściem może i uda się na ten szczyt dotrzeć, jednak droga z pewnością będzie długa, męcząca, kilka razy zabłądzimy i w ogóle nie będziemy potrafili przewidzieć, kiedy szczyt zostanie osiągnięty.

Z drugiej strony możemy się do takiej górskiej wycieczki przygotować. Możemy poświęcić trochę czasu, kupić mapę (lub ściągnąć odpowiednią aplikację na smartfona, w końcu żyjemy w XXI wieku 😉), sprawdzić, jakie szlaki wiodą na szczyt, jaki jest ich stopień trudności, jakie dodatkowe narzędzia będą potrzebne w czasie wyprawy oraz ile czasu zajmie dojście. Z takim podejściem minimalizujemy liczbę czynników, które mogą nas zaskoczyć. Taka droga będzie krótsza, łatwiejsza i zdecydowanie bezpieczniejsza. 

To drugie podejście można porównać do prowadzenia biznesu z zastosowaniem dobrze zdefiniowanej strategii marketingowej. Teraz pojawia się pytanie, jak stworzyć taką strategię? To zagadnienie jest bardzo szerokie, na dodatek każdy przypadek biznesowy jest inny. Jednak jest kilka wspólnych punktów, które każda dobra strategia powinna zawierać:

  • Analiza i segmentacja,
  • Analiza SWOT (akronim z j. ang. Strengths Weaknesses Opportunities Threats),
  • Określenie strategii produktowej, 
  • Opracowanie strategii cenowej,
  • Wybranie odpowiednich kanałów sprzedaży,
  • Określenie grupy docelowej i jej zachowań konsumenckich,
  • Kanały i sposoby komunikacji.

W następnym wpisie dowiecie się, co dokładnie kryje się pod wymienionymi elementami strategii marketingowej. A zatem stay tuned lub czekajcie na dalsze informacje, jeśli bardzo nie lubicie anglicyzmów w języku polskim 😉

Udostępnij